Mikor vagyok jogosult svájci munkanélküli segélyre?

A munkanélküliségi biztosítás a biztosított személyek állásvesztése esetén pótlékot fizet. A munkanélküliség esetére szóló biztosítás (un. Arbeitslosenkasse) ellenőrzi, hogy Ön jogosult-e munkanélküli ellátásra. Meghatározza az ellátások összegét, és felelős az elszámolásért és a kifizetésért. Svájcban minden munkavállaló - az önálló vállalkozók kivételével - kötelezően biztosított munkanélküliség ellen. Az, hogy jogosult-e munkanélküli-ellátásra, az alábbi jogosultsági feltételektől függ:
Munkanélküliség

Teljes vagy részleges munkanélküliséggel kell rendelkeznie. Ön akkor is biztosított, ha részmunkaidős állása van, és teljes munkaidős vagy másik részmunkaidős állást keres. Fontos: Ön addig nem tekinthető munkanélkülinek, amíg személyesen nem jelentkezik be az illetékes RAV-nál.

Jövedelemkiesés / munkaidő-kiesés

Legalább két munkanapos távolléttel és fizetéskieséssel kell számolnia.

Lakóhely Svájcban

Az Ön állampolgársága nem játszik szerepet a kártérítésre való jogosultságában. Önnek azonban Svájcban kell élnie (külföldi állampolgároknak érvényes letelepedési vagy tartózkodási engedéllyel kell rendelkezniük). Ha Ön külföldön él és Svájcban dolgozik, a munkanélküli-járadékot a lakóhelye szerinti országban kapja.

Munkaképes korosztály

El kell végeznie a kötelező iskolai tanulmányait. Ezenkívül Ön még nem érhette el az AHV-nyugdíjkorhatárt, és még nem vehet igénybe AHV-nyugdíjat.

Hozzájárulási időszak

Az első regisztrációt megelőző két éven belül (a járulékfizetési időszak keretidőszaka) legalább tizenkét hónapig munkavállalóként kellett dolgoznia, azaz tizenkét hónapig kellett járulékot fizetnie a munkanélküliségi biztosításba.

Foglalkoztathatóság

Foglalkoztathatónak kell lennie, azaz hajlandónak, képesnek és jogosultnak kell lennie arra, hogy elfogadjon egy elfogadható munkát és részt vegyen az integrációs intézkedésekben.